Opbouw van de training

De training bestaat uit acht groepslessen van 2 uur.

Elke les bestaat uit een korte inleiding, het bespreken van oefenervaringen, en het toelichten van een centraal thema. En natuurlijk veel oefenen.  Er wordt van de deelnemers verwacht dat ze 45 minuten per dag (5 dagen per week) mindfulness meditatie oefenen. Op een speciaal ontworpen website www.demindfulfysiotherapeut.nl staan alle testen en MP3’s. Ook na de cursus blijft de website toegankelijk.
Deze training sluit nauw aan bij het oorspronkelijke werk van Jon Kabat-zin met zijn Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) en het werk van Segal, Williams en Teasdale. Deze groep ontwikkelden de Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT). Beide programma’s zijn goed wetenschappelijk onderzocht, effectief gebleken, en prima met elkaar te integreren.
Binnen de mindfulness cursus van ACT-Mindful in Nieuwegein staat het uitstekend geschreven boek van de grondlegger Mark Williams centraal: ‘Mindfulness: een praktische gids om rust te vinden in een hectische wereld‘.

Eerste vier weken

Het accent ligt op aandacht leren schenken aan verschillende aspecten van je binnen- en buitenwereld, met een open geest. Je leert de 3-minuten-ademruimte-meditatie om de vaardigheden die je in de langere formele meditaties leert in het dagelijks leven vast te houden. Zo voorkom je dat de geest met je op de loop gaat en blijf je aard.

Tweede vier weken

De meditaties worden voortgezet, maar je leert ook andere praktische manieren om gedachten als mentale gebeurtenissen te zien, als wolken in de lucht. Het helpt je een houding van acceptatie, compassie en empathie voor jezelf en anderen te ontwikkelen. Een uiterst gunstige en belangrijke houding.

Week 1.  Je bewust worden van de automatische piloot

Zien hoe de automatische piloot werkt en wat er gebeurt als je ’wakker’ wordt. Lichaam en adem meditatie brengt je geest tot rust, en je ervaart wat bewust gerichte aandacht doet. Mindful eten en andere routines vertaalt het naar dagelijks leven.

Week 2. Met de aandacht bij het lichaam blijven

De eenvoudige bodyscan leert je het verschil tussen denken over gewaarwordingen en het ervaren van gewaarwordingen. Dus: uit je hoofd richting de directe ervaring van je lijf zonder oordeel of analyse. Afdwalen van de geest als normaal leren ervaren, en hem vriendelijk terugbrengen. Het verschil ervaren tussen de denkende geest en de ervarende geest.

Week 3. De muis in het doolhof

Uitbouw van de meditatie-oefeningen, nu aangevuld met mindful bewegen. Grenzen verkennen en ontdekken hoe je daarop reageert. Je merkt de subtiele verwarring en spanning als je te doelgericht bent, en de boosheid of teleurstelling als het niet lukt. Het lichaam geeft je de waarschuwingssignalen. Je kunt leren tijdig te stoppen.

Week 4. Afstand nemen tot de geruchtenmachine

De meditatie op geluiden en gedachten leert hoe excessief denken ontstaat en dat gedachten net als geluiden komen en gaan. Je leert ’decentreren’ (meer afstand nemen), ook van drukke zorgelijke gedachten.

Week 5. Problemen mindful onder ogen zien

Meditatie probleem verkennen leert je kleine of grotere problemen onder ogen te zien met openheid, nieuwsgierigheid en compassie in plaats van ze te verdrukken. Vechten tegen bepaalde problemen creëert juist problemen.

Week 6. Met mindfulness loskomen van het het verleden en leven in het heden

Vriendschapsmeditatie en genereusheid leert je meer liefdevolle vriendelijkheid en compassie voor jezelf en anderen te ontwikkelen, en dat helpt negatieve manieren van denken geleidelijk te verminderen. Vriendschap sluiten met jezelf, ongeacht je vermeende onvolkomenheden, is de hoeksteen van rust vinden in een hectische wereld. Onderzoek laat zien dat dit werkt.

Week 7. Weer leren te ‘dansen’

Met meditatie leren bewust voedende activiteiten te kiezen, in plaats van overmatig doordrukken en uitgeput raken.

Week 8. Volledige aanwezig blijven in je wilde en kostbare leven

Mindfulness tot vast onderdeel van je dagelijks leven maken.

 

Vaardigheidstraining

Hoewel veel mensen mentaal of fysiek baat hebben bij de training, is het geen formele psychotherapie die we aanbieden. Het is vooral een vaardigheidstraining in mindfulness en de daarbij behorende attitude van nieuwsgierigheid, zorgzaamheid, mild oordeel en acceptatie. Het is geen praatgroep om problemen kwijt te kunnen. Bij de problemen die ingebracht worden staat niet het probleem zelf centraal, maar het mindful hier mee omgaan. Dit is een zeer leerzaam onderdeel van de training die voor veel deelnemers veel ruimte creëert.